V sobotu 26. července 2025 se Národní technické muzeum zúčastní oslav 200 let koněspřežky s replikou osobního vozu Hannibal ze svých sbírek.

Stavba trati tzv. železné silnice byla započata slavnostním výkopem 28. července 1825 nedaleko Netřebic. Pro stavbu železnice byla vytvořena akciová C.K. první privilegovaná železniční společnost, jíž František Antonín Gerstner podstoupil své privilegium.

Program oslav se díky vstřícnosti Správy železnic bude odehrávat na více místech Jihočeského kraje, konkrétně  v Českých Budějovicích, Kaplici a akce vyvrcholí v Bujanově.

Webové stránky oslav

Osobní kočárový vůz Hannibal je jediným vozem, který se po ukončení koněspřežného provozu (po přestavbě trati z Českých Budějovic do Lince a Gmundenu na parostrojní dráhu) v roce 1873 zachoval. Byl postaven roku 1841 v dílnách společnosti provozovatele dráhy, „C. k. první privilegované železniční společnosti“, v Urfahru. Originální vůz se stal exponátem Technického muzea ve Vídni. Podle něj byla koncem 60. let 20. století pořízena výkresová a fotografická dokumentace a na jejím základě zhotovily Komunální služby v Trhových Svinech repliku vozu Hannibal pro NTM. 

NTM pro letošní rok připravilo projekt nazvaný Rok evropské železnice 1825–2025 s rozsáhlým programem k významným železničním výročím. „Jedná se např. o 200 let od zahájení provozu na první veřejné železniční trati v Evropě, 200 let od zahájení výstavby první koněspřežné železnice v habsburské monarchii a také 180 let od příjezdu prvního parního vlaku do Prahy na dnešní Masarykovo nádraží, kde v přilehlých objektech dílen a depa připravujeme nové Muzeu železnice a elektrotechniky,“ říká generální ředitel NTM Karel Ksandr.