Cílem sbírky je shromáždění finančních prostředků na opravu a znovuzprovoznění historické parní lokomotivy s označením 464.202. Sbírka bude probíhat na území České republiky od listopadu tohoto roku až do 31. prosince 2011. Přispívat je možno na zvláštní bankovní účet číslo 215592525/0300, zřízený u ČSOB Přerov.
Parní lokomotivy řady 464.2 dodala Českosloven-ským státním dráhám loko-motivka Škodových závodů v Plzni (tehdy Závody V. I. Lenina Plzeň) v roce 1956. Lokomotivy byly nakonec vyrobeny pouze dvě a staly se posledním typem parních lokomotiv vyrobených pro ČSD. Lokomotiva 464.202 byla v počátku svého provozu nasazena na vozbu osobních vlaků z Jihlavy do Brna, Znojma a Prahy. Zajíma-vostí je, že v červnu 1961 stanula v čele zvláštního vlaku, který vezl N. S. Chruščova z Bratislavy do Marcheggu na schůzku s americkým prezidentem J. F. Kennedym. Později sloužila na tratích z Brna do Přerova a České Třebové. Od roku 1972 se jejím mateřským depem stala Olomouc. Bylo možné ji potkat na tratích do Krnova a Nezamyslic.
V roce 1974 byla lokomotiva předána do sbírek Národního technického muzea, které ji převezlo do svého depozitáře v Čelákovicích. V roce 1980 byla přepravena do lokomotivního depa v Nymburce. Zde byla uvedena do vystavovatelného stavu jako neprovozní exponát NTM. Představila se například v září 1980 na výstavě v Liberci konané u příležitosti ukončení parního provozu na tratích ČSD. V osmdesátých letech ji převzalo do své péče lokomotivní depo Olomouc, kde byla po náročné opravě v červnu 1993 zprovozněna. V letošním roce skončila životnost lokomotivního kotle a je zapotřebí jeho rozsáhlá renovace. Náklady na všechny potřebné práce budou hrazeny právě z vyhlášené finanční sbírky. Po opravách bude lokomotiva sloužit k vedení zvláštních parních vlaků při nostalgických jízdách a tím prezentovat Národní technické muzeum i připomínat historii železniční dopravy v českých zemích.
Autor: Alice Třísková