Ve dnech 30. června a 1. července 2007 proběhl v depozitáři Železničního muzea (které je součástí Národního technického muzea) v Chomutově Víkend otevřených dveří. Široká veřejnost tak poprvé mohla navštívit běžně nepřístupné prostory, ve kterých jsou deponována historická kolejová vozidla včetně nejnovějších přírůstků Národního technického muzea.

K vidění byly parní, motorové a elektrické lokomotivy, osobní i nákladní vozy – a to jak veřejných, tak i průmyslových drah. Zastoupena byla také vozidla k údržbě tratí, jako např. sněhový pluh nebo tryskový odmetač sněhu, sestavený počátkem sedmdesátých let z podvozku vyřazeného uhláku, motoru ze stíhačky MIG 15 a kabiny nákladního auta. Za pozornost stojí také průmyslová posunovací elektrická lokomotiva E 406.0501, která vznikla v osmdesátých letech přestavbou původní akumulátorové lokomotivy, nebo osobní vůz závodové dopravy z roku 1888. Kolorit dřívější železniční dopravy dokreslil vodní jeřáb, používaný k doplňování vody pro parní lokomotivy, nebo váha Rapido, určená k vážení zásilek.

Návštěvníci si mohli také prohlédnout předválečné elektrické lokomotivy E 423.001, E 436.004 a E 422.002 na 1,5 kV, sloužící na pražských spojkách a po přepojení pražského uzlu na tratích Tábor – Bechyně a Vyšší Brod – Lipno.

Sbírka muzea se nedávno rozrostla o legendární motorový vůz „Modrý šíp“ M 273.006, postavený ve třicátých letech. V minulosti z něj byla demontována pohonná jednotka a interiér a vůz pak sloužil jako jídelna pro zaměstnance. Během Dne otevřených dveří byl zpřístupněn ještě ve stavu před opravou. V podobném stavu byl předveden i poštovní vůz řady Fa vyrobený v roce 1950. Jako další novinka ve sbírkách byl vystaven bývalý osobní vůz Vítkovické závodní dráhy v padesátých letech přestavěný na čekárnu k pojízdnému rentgenu.

Velkým lákadlem byly také parní lokomotivy – zelená „Pětasedma“ 475.1142, černá „Všudybylka“ 354.1217 a modrý „Papoušek“ 477.060. V montovně bude i „Albatros rekordman“ 498.106, který vytvořil v srpnu 1964 rychlostní rekord parní lokomotivy u tehdejších Československých státních drah –162 km/h, či naše nejsilnější nákladní parní lokomotiva řady 556.0 Štokr.

Celkem bylo k vidění téměř šest desítek železničních vozidel. Celým areálem veřejnost provázeli průvodci z Národního technického muzea. Část vozidel byla při této příležitosti vystavena pro fotografování venku před železniční rotundou.

Depozitář navštívilo po oba dny více než 1250 návštěvníků.

Autor: Bohumil Šádek
Sbírka: