V září se uskutečnila největší logistická akce za posledních padesát let existence Národního technického muzea.

Kvůli rekonstrukci muzea, přípravě nových stálých expozic a změnám v charakteru již existujících expozic bylo nutno vystěhovat z dopravní haly muzea některé parní lokomotivy.

První transport převážel parní tramvajovou lokomotivu GARTENAU a vyvázáný kotel BROTAN z lokomotivy 331.046. Druhý transport odvezl parní lokomotivu 322.302, dříve IIIa 18 „Donnersberg“, vyrobenou v roce 1870 v Chemnitz pro Ústecko-teplickou dráhu. Obě přepravyy směřovaly do železničního depozitáře NTM v Chomutově, kde parní lokomotivy nalezly dobře zabezpečené zázemí.

Akci předcházela dlouhodobá příprava a podílely se na ní také specializované firmy. Svými dlouholetými poznatky přispěl pan Karel Marek z Depa kolejových vozidel Praha Vršovice, bývalý vedoucí nehodového vlaku. Bylo rovněž využito zkušeností a technického zázemí Hasičského záchranného sboru Českých drah z Prahy, Kralup nad Vltavou a Nymburka.

Stěhování železničních ořů však zdaleka neskončilo. Návštěvníci je budou moci obdivovat v budoucím Národním železničním muzeu, které by mělo být podle vládního záměru vybudováno na Masarykově nádraží v Praze.

Shromažďování sil

Příprava k vytažení lokomotivy na tahač

Na tahači

Jedeme! Zatím stále v areálu muzea

Výjezd z areálu muzea v Kostelní ulici

Příjezd k novému depozitáři

Konečně na novém místě!

Foto: Petr Kliment, Jaromír Šlápota.

Autor: Bohumil Šádek
Sbírka: