NADACE OKŘÍDLENÉ KOLO vyhlásila dne 30. listopadu 2009, pod patronací přítele železniční historie a televizního / rozhlasového moderátora Dr. Václava Žmolíka, veřejnou sbírku na opravu a zprovoznění parní lokomotivy 464.202 „Rosnička“.

Parní lokomotivy řady 464.2 dodala Československým státním dráhám (ČSD) lokomotivka Škodových závodů (tehdy Závody V. I. Lenina) Plzeň v roce 1956. Lokomotivy byly nakonec vyrobeny pouze dvě a staly se posledním typem parních lokomotiv vyrobených pro ČSD. Lokomotiva 464.202 byla v počátku svého provozu nasazena na vozbu osobních vlaků z Jihlavy do Brna, Znojma a Prahy. Později sloužila na tratích z Brna do Přerova a České Třebové. Od roku 1972 se jejím mateřským depem stala Olomouc a jezdila zde na tratích do Krnova a Nezamyslic.
V roce 1974 byla lokomotiva předána do sbírek Národního technického muzea (NTM), které ji převezlo do svého depozitáře v Čelákovicích. V roce 1980 byla přepravena do lokomotivního depa v Nymburce. Zde byla uvedena do vystavovatelného stavu jako neprovozní exponát NTM.

Představila se například v září 1980 na výstavě v Liberci konané u příležitosti ukončení parního provozu na tratích ČSD. V osmdesátých letech ji převzalo do své péče lokomotivní depo Olomouc, kde byla po náročné opravě v červnu 1993 zprovozněna. V roce 2009 skončila životnost lokomotivního kotle a je zapotřebí jeho rozsáhlá renovace. Náklady na všechny potřebné práce budou hrazeny právě z vyhlášené finanční sbírky. Po opravách bude lokomotiva sloužit k vedení zvláštních parních vlaků při nostalgických jízdách a připomínat historii železniční dopravy v českých zemích.

 

Pomoci můžete i Vy, a to svým finančním příspěvkem: na číslo účtu 215592525/0300 u ČSOB Přerov,
nebo Dárcovskou SMS prostřednictvím Fóra dárců ve tvaru:
DMS ROSNICKA na číslo 87777. Cena DMS je 30 Kč, příjemce Vaší pomoci obdrží 27 Kč.

Předem moc děkujeme.