Letošní soutěž historických automobilů 1000 mil československých odstartuje ve čtvrtek 12. června za účasti 114 závodních posádek. Posádky NTM se účastní na automobilech Aero 50 HP a Vauxhall 25 GY ze sbírek muzea. Zveme zájemce na atraktivní vyvrcholení závodu a bohatý doprovodný program, který se bude konat v sobotu 14. srpna před Národním technickým muzeem. Poprvé se uskuteční soutěž pro menší děti na šlapacích autíčcích „100 metrů pražských.“ Zárověň v muzeu budou celý den od 9:00 do 15:00 probíhat komentované prohlídky. Muzeum bude předčasně zavřeno v 15:00. Poté bude stále doprovodný program pokračovat před muzeem za dojíždění veteránů do cíle.
Soutěž končí v sobotu 14. srpna 2021 před Národním technickým muzeem v Praze na Letné. Tento atraktivní závěr s dojezdy soutěžích vozidel letos doplní pro fanoušky z řad veřejnosti pestrý doprovodný program spojený s hudbou a občerstvením. Pro děti ve věku 3 až 6 let je připraven první ročník závodu „100 metrů pražských“ na autíčcích z dílny Czech Pedal Cars. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej. Jedno z krásných retro modelů autíček bude věnováno Fondu ohrožených dětí pro pražský Klokánek. Starší děti si budou moci vyzkoušet vzdělávací aktivity Národního technického muzea. Díky funkčním modelům poznají, jak funguje spalovací a parní motor, jak se vyrábí a uchovává energie a mnoho dalšího. Konat se budou komentované prohlídky muzea. Pro dospělé je opět připravena divácká soutěž o víkend s automobilem ŠKODA.
Informace k doprovodnému programu v Národním technickém muzeu
uvnitř muzea: (po zaplacení vstupného)
9.30 - 14:00 - komentované prohlídky pro veřejnost - dopravní hala NTM, délka: 20 minut, kapacita 9 osob - prohlídky se konají vždy v celou a o půl.
9:00 - Dopravní hala - ukázky edukačních aktivit NTM - Díky funkčním modelům děti poznají, jak funguje spalovací motor a elektromotor, jak se uchovává energie v oblasti dopravy a mnoho dalšího.
V rámci tohoto víkendu budou mít návštěvníci možnost se také naposledy podívat do výstavy Fenomén Jawa, aneb Jawa, jak ji neznáte. Výstava je obohaceno o komentovanou prohlídku, kterou si můžete poslechnout, když si stáhnete aplikaci Národní technické muzeum.
Ke stažení aplikace, můžete využít níže uvedené odkazy.
Android: bit.ly/Jawa_android iOS: bit.ly/Jawa_iOS
před muzeem:
„100 metrů pražských“ registrace od 11:00, start závodu 13:00
Pro děti ve věku 3 až 6 let je připraven první ročník závodu „100 metrů pražských“ na autíčcích z dílny Czech Pedal Cars. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej. V tomto závodě nepůjde o rychlost, ale o jízdu pravidelnosti, tedy nikoli na čas, ale na shodu dvou zajetých časů.
Vlastní závod bude od 13. hodin.
Registrace bude probíhat na místě od 11:00 do naplnění kapacity.
Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej.
Vozy se kterými závodí Národní technické muzeum
Aero 50 HP
Automobil Aero 50 HP s kapalinou chlazeným dvoudobým dvoulitrovým čtyřválcem pohánějícím přední kola byl největší a nejvýkonnější vůz pražské továrny Aero. Dosahoval maximální rychlosti 125 km/h a vyráběl se od roku 1936 v několika provedeních otevřených a uzavřených karosérií, z nichž asi nejatraktivnější byl otevřený dvousedadlový roadster. Předmětný roadster Aero 50 HP byl vyroben v roce 1938 a jeho původní majitel ani provozní historie dnes nejsou známy. Od roku 1976 je tento automobil součástí sbírek Národního technického muzea.
Vauxhall 25 GY
Automobilka Vauxhall Motors Ltd., sídlící od roku 1905 v anglickém Lutonu, patří k nejstarším britským automobilovým výrobcům a svými úspěšnými sportovními vozy se v prvním čtvrtstoletí své existence významně zapsala do dějin britského automobilového sportu. V roce 1925 se stala součástí amerického koncernu General Motors. V roce 1935 představila automobilka svůj nový velký osobní vůz Vauxhall 25, označovaný také jako „Big 6 – Velká šestka“. Poháněl ho osmdesátikoňový šestiválcový motor o objemu 3,2 litru, měl již dvouokruhové kapalinové brzdy, maximální rychlost 125 km/h a do roku 1940 byl vyroben v celkem 6882 kusech. Jeden z nich, v úpravě pro pravostranný provoz, byl prodán nezjištěnému prvnímu majiteli prostřednictvím berlínského zástupce General Motors. Po válce byl provozován v Československu a v roce 1989 se stal součástí sbírek Národního technického muzea.