Značka Jawa je v povědomí široké veřejnosti spojena s motocykly. Dnes již téměř zapomenutá je skutečnost, že v letech 1934 až 1947 se pod touto značkou vyráběly i osobní automobily. Návštěvníci muzea mají mimořádnou příležitost shlédnout šest automobilů Jawa v expozici Dopravy, kde jsou vystaveny díky úzké spolupráci s Auto Jawa klubem.
U zrodu automobilů Jawa stál Ing. František Janeček, obdivuhodný selfmademan, který v poměrně krátké době téměř z ničeho vybudoval významný průmyslový podnik s oficiálním názvem Zbrojovka, Ing. František Janeček, Praha-Nusle. Ve své továrně, původně zaměřené na výrobu granátů a kulometů, zahájil v roce 1929 licenční výrobu německých motocyklů Wanderer. Nesly značku Jawa, která vznikla z počátečních písmen firem Janeček a Wanderer. Výrobu licenčních motocyklů brzo nahradily motocykly vlastní konstrukce a v průběhu třicátých let značka Jawa postupně získala zásadní podíl na domácím motocyklovém trhu.
Povzbuzen úspěchem svých motocyklů se Ing. František Janeček rozhodl rozšířit výrobní program i o osobní automobily. Na jaře 1934 uvedl na trh automobil Jawa 700, který byl licenční kopií malého německého vozu DKW Meisterklasse s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Do roku 1937 bylo těchto automobilů vyrobeno kolem tisíce kusů. Svůj pražský podnik Ing. Janeček postupně rozšiřoval i o nově budované provozy v Týnci nad Sázavou a také v Kvasinách, kde se vyráběly automobilové karoserie. V podnikání mu výrazně pomáhal jeho syn a společník Ing. František Karel Janeček.
Na podzim 1937 byl na trh uveden nový automobil Jawa Minor, opět malý osobní vůz s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Tentokrát však již šlo o vlastní konstrukci, na které se podíleli zejména konstruktér Ing. Rudolf Vykoukal a karosář Zdeněk Kejval. Jawa Minor byl velmi zdařilý automobil, s válečnou přestávkou se vyráběl do roku 1947 v celkovém počtu kolem dva a půl tisíce kusů. Nadějnou historii kvalitních malých levných automobilů Jawa bohužel ukončil poválečný hospodářsko-politický vývoj Československa, zestátnění podniku a přechod na direktivní státem řízené plánované hospodářství. Po roce 1947 byla historie značky Jawa spojena již jen s výrobou motocyklů.
Automobily Jawa 700 budou na výstavě v Národním technickém muzeu zastoupeny otevřeným čtyřsedadlovým polokabrioletem z roku 1935 a uzavřeným čtyřsedadlovým tudorem z roku 1936. Vůz Jawa Minor se návštěvníkům výstavy představí hned ve třech karosářských verzích, jako uzavřený čtyřsedadlový tudor z roku 1938, jako otevřený dvousedadlový roadster ze stejného roku a jako čtyřsedadlový kabriolet z roku 1939. Tyto sériové automobily pak doplní sportovní kupé Jawa 750, postavené v roce 1935 ve třech kusech pro závod 1000 mil československých.