Po více než 50 letech byla v českých zemích vyrobena zcela nová parní lokomotiva. Plně funkční a historicky věrná kopie původního typu z přelomu 19. a 20. století se představí veřejnosti ve venkovním areálu budovy NTM na Letné. Jízdu repliky lokomotivy Orenstein & Koppel doprovodí komentované prohlídky, projekce týkající se procesu vzniku lokomotivy a návštěvníci se budou moci svézt v připojených vagonech.

Projekce, během níž se bude možné seznámit s procesem stavby lokomotivy, se uskuteční v Přednáškovém sále muzea v pátek, sobotu a úterý vždy od 14 hodin.

Poslední parní lokomotiva byla u nás postavena na počátku 60. let a zdálo se, že náš průmysl se tehdy s parní trakcí definitivně rozloučil. V poslední době lze ale v celé Evropě zaznamenat stále rostoucí oblibu tzv. nostalgických parních vlaků na normálním i úzkém rozchodu a v souvislosti s tím sílí i zájem jejich provozovatelů o získání vhodné lokomotivy. Originální stroje, staré většinou přes sto let, jsou však zpravidla nedostupné anebo natolik historicky cenné, že nelze pomýšlet na jejich opětovné uvedení do provozu. Řešení proto představuje jen profesionální stavba kopií těchto lokomotiv. Prvním takovým projektem u nás je lokomotiva Orenstein & Koppel na rozchodu 600 mm, která byla společností První kolínská lokomotivní, s.r.o. (www.1loco.eu) postavena podle originálních výkresů a fotografií. Jde o typ lokomotivy, který byl rozšířen doslova po celém světě a sloužil mnoho desítek let na polních a průmyslových drahách úzkého rozchodu. Na přelomu 19. a 20. století byla vyráběna berlínskou firmou Orenstein & Koppel.

Stavba této lokomotivy a především zvládnutí dávno nepoužívaných výrobních postupů představuje zcela mimořádný počin jak z hlediska schopností českého průmyslu, tak i z pohledu historicko-technického. A právě to jsou důvody, proč je lokomotiva prezentována v Národním technickém muzeu, které pečuje o naše kulturní dědictví. Lokomotiva bude předvedena veřejnosti ve dnech 24. až 28. října 2014 ve venkovním areálu budovy NTM na Letné. Národní technické muzeum při příležitosti prezentace této lokomotivy zahajuje projekt pravidelných akcí, při kterých bude v muzeu ožívat technika a budou představovány technické exponáty v akci.

V rámci doprovodného programu dne 28. října budou naši muzejní pedagogové demonstrovat fungování parního motoru (díky kterému funguje i parní lokomotiva) a zároveň představí soutěž Vyrob si svůj parní motor. O soutěži probíhající ve dvou kategoriích (studenti středních škol, ostatní) se více dozvíte zde.

Upozorňujeme současně návštěvníky, že v pondělí 27. října bude mimořádně otevřeno muzeum a 28. října, v den vzniku Československé republiky, bude vstup do muzea pro všechny návštěvníky v hodnotě 50 Kč.

Otevírací doba Národního technického muzea ve dnech prezentace repliky lokomotivy Orenstein & Koppel:
PÁTEK 24. 10. 2014: 9.00–17.30

SOBOTA 25. 10. 2014: 10.00–18.00

NEDĚLE 26. 10. 2014: 10.00–18.00

PONDĚLÍ 27. 10. 2014: 10.00–18.00

ÚTERÝ 28. 10. 2014: 10.00–18.00, vstup pro všechny návštěvníky za 50 Kč

Technická data repliky lokomotivy Orenstein & Koppel:

Charakteristika: Cm2t
Největší rychlost: 25 km/h
Počet x průměr válců v mm: 2 x 200 mm
Zdvih pístů: 300 mm
Plocha roštu: 0,4 m2
Tlak páry: 12 bar
Hmotnost ve službě: 7,5 t
Výkon parního stroje: 40 koní