Dne 13. května 2011 uplyne 100 let od prvního historického českého dálkového letu, kdy Ing. Jan Kašpar přeletěl z Pardubic do Velké Chuchle. Národní technické muzeum společně s Českými dráhami, a. s., na dny od 13. do 15. května připravilo bohatý program.

Dálkový let Ing. Jana Kašpara nepřímo inspirovalo pardubické Aviatické družstvo, které počátkem května 1911 vypsalo dvě ceny – o nejdelší přespolní let vedený z pardubického letiště a o časově nejdelší let kolem zmíněného letiště. Pro výherce v obou kategoriích byla vypsána odměna 1000 korun.

V pátek 12. května 1911 se Jan Kašpar začal na let připravovat. Ráno létal v Pardubicích s novým letounem typu JK systém Blériot, odpoledne navštívil Prahu a vybíral místo pro přistání. Rozhodoval se mezi chuchelským závodištěm a plání nad Vysočany. Nakonec zvolil jako místo přistání závodiště ve Velké Chuchli, neboť nechtěl přistávat před pomyslnými branami hlavního města.

V sobotu 13. května 1911 vstal Ing. Kašpar velmi časně a na pardubické letiště se dostavil již krátce po čtvrté hodině ranní. Kolem půl šesté uskutečnil krátký cvičný let. K dálkovému přeletu odstartoval v 6 hodin 13 minut. Krátce zakroužil nad letištěm a odletěl západním směrem. Orientoval se podle železniční tratě a letěl přes Čivice, Valy u Přelouče, Nové Dvory a Kolín, kde se objevil v 6 hodin 40 minut. O dvacet osm minut později přeletěl Český Brod. Před půl osmou se objevil nad Národním divadlem a o pár minut později již kroužil nad Lahovicemi a připravoval se k přistání. Na poli vedle chuchelského závodiště přistál Jan Kašpar v 7 hodin 45 minut.

Vzdálenost přibližně 120 km urazil Ing. Kašpar za 1 hodinu a 32 minut. Tento výkon byl srovnatelný s nejlepšími výkony v Rakousku-Uhersku. Letoun, na němž uskutečnil Kašpar dálkový přelet, se dostal přímo od majitele do sbírek dnešního Národního technického muzea v Praze.

Program akce ke stažení zde.