Lokomotivy mají velkou dokumentační hodnotu a v budoucnu se stanou stěžejními exponáty Muzea železnice a elektrotechniky, které Národní technické muzeum připravuje na Masarykově nádraží.
Tendrová parní lokomotiva 210.001 „Serényi“ byla dodána lokomotivkou Společnosti státní dráhy ve Vídni v roce 1905 pro místní dráhu Újezd-Luhačovice, kde sloužila lázeňským hostům na lokální deset kilometrů dlouhé trati až do roku 1953. Lokomotiva v letech 2021 až 2023 prošla komplexním restaurováním v dílnách společnosti Railway Capital, a.s. ve Veselí nad Lužnicí.
Nákladní parní lokomotiva 411.019 „Conrad Vorlauf“ je třetí nejstarší dochovanou lokomotivou v ČR a patří tedy mezi historicky nejcennější památky železniční techniky u nás. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1873 na objednávku společnosti Rakouské severozápadní dráhy továrnou Georg Sigl ve Vídni. Boky kotle nesly tabulky se jménem Conrad Vorlauf na počest vídeňského purkmistra z období středověku. Lokomotiva 411.019 s tendrem 410.072 prošla v letech 2021 až 2023 náročným restaurováním, které provedla společnost 1. Kolínská lokomotivní, s.r.o.
Restaurování bylo finančně podpořeno prostředky Evropské unie v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Oprava třetí z lokomotiv projektu, parní lokomotivy 464.102 „Ušatá“, bude dokončena v letošním roce. Lokomotiva bude uvedena do plně provozního stavu.
Po prezentaci v areálu NTM v Praze na Letné budou lokomotivy v druhé polovině září 2023 uloženy a zpřístupněny veřejnosti v Železničním depozitáři NTM v Chomutově, který je pro návštěvníky každoročně otevřen od dubna do října.
„Jsem velice rád, že můžeme návštěvníkům muzea představit lokomotivy 210.001 Serényi a 411.019 Conrad Vorlauf, jejichž právě dokončené restaurování bylo finančně podpořeno prostředky Evropské unie v rámci 76. výzvy ,Muzea II.' Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) za přispění Ministerstva kultury a Národního technického muzea. Lokomotivy mají velkou dokumentační hodnotu a v budoucnu se stanou stěžejními exponáty Muzea železnice a elektrotechniky, které Národní technické muzeum připravuje na Masarykově nádraží. Náročnou a úspěšnou opravu lokomotiv tedy vnímáme jako významný krok na cestě k vzniku tohoto muzea. Oba stroje zaujmou v plánovaných expozicích muzea důležité místo. Lokomotiva Serényi bude vítat návštěvníky přímo ve foyer muzea a bude je zvát k prohlídce expozice železniční dopravy. Lokomotiva Conrad Vorlauf bude v hlavním výstavním prostoru na jedné z průběžných kolejí stát v čele soupravy historického nákladního vlaku složeného z restaurovaných nákladních vozů různého určení i původu,“ uvedl Karel Ksandr, generální ředitel NTM.