Národní technické muzeum je spolupořadatelem prestižní vzpomínkové jízdy historických automobilů 1000 mil československých a letos se účastní se dvěma novinkami. 

Národní technické muzeum přichází letos jako aktivní účastník se dvěma novinkami. Moc mě těší, že účast našeho muzea v podniku 1000 mil československých má velmi spontánní charakter a že kromě nadšených kolegů vyrazí letos na náročnou trať poprvé i dvě nadšené kolegyně. Letos poprvé pak muzeum vysílá na trať celkem tři automobily s dvoudobými motory. Vedle osvědčených vozů Jawa Minor z roku 1939, Aero 50 HP z  roku 1938 se na startu poprvé objeví právě opravené Aero 662 z roku 1931, jehož majitelem byl Jaromír Nezval, “ upozorňuje generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr. 

Aero 662 reprezentuje nejen předválečnou československou automobilovou výrobu a charakteristický fenomén malých aerovek, ale také fenomén tuzemských aktivit sběratelů a renovátorů historických vozidel. Majitelem automobilu byl totiž Jaromír Nezval, výrazná osobnost naší veteránské scény. V roce 2021 se vůz dostal do Národního technického muzea a byl  zprovozněn ve stavu, v jakém se ním jeho dlouholetý majitel zúčastňoval veteránských akcí. Na startu si tedy při pohledu na tento automobil můžeme připomenout, že svět milovníků, sběratelů a renovátorů historických vozidel se už sám stal součástí historie. 

„Velmi zajímavé je srovnání obou dvoudobých dvouválců s otevřenou karoserií, tedy této malé ,aerovky‘ s Jawou Minor z roku 1939. Oba se výrazně odlišují nejen tvary a proporcemi karoserie. Téměř desetiletý odstup prozrazuje i konstrukce obou motorů. Zatímco agregát Aera 662 má starší konstrukci s tzv. deflektorem, Jawa používá motor s tzv. vratným vyplachováním, což upomíná na počátky výroby automobilů této značky podle licence německé firmy DKW. Právě tento princip, patentovaný právě před sto lety Ing. Adolfem Schnürlem, vůbec umožnil dvoudobým motorům obstát v nelehké poválečné konkurenci dokonalejších, méně hlučných a méně zapáchajících ,čtyřtaktů' na automobilovém trhu. A zatímco v SRN (Auto Union/DKW) a ve Švédsku (SAAB) skončil prodej osobních automobilů s dvoudobými motory s šedesátými lety, v tehdejší NDR pokračoval ještě další dvě desetiletí. Lze tedy říci, že motor Jawy Minor má více než k motoru jen o něco starší aerovky blíže k motorům prvních poválečných DKW nebo východoněmeckých osobních automobilů IFA, a tedy i prvních Saabů z padesátých let, a tím pádem i s ,moderními' trabanty, které v běžném provozu můžeme zahlédnout i dnes,“ popisuje vedoucí odd. průmyslového designu NTM Jiří Hulák.

O úspěchu našich posádek Vás budeme informovat. 

Fotoalbum