Zlín Z-24 KrajánekNově zrenovovaný Zlín Z-24 Krajá Z iniciativy pana Jiřího Leníka přistoupilo Národní technické muzeum ve spolupráci s Moravanem Aeroplanes Otrokovice (kde byl letoun v roce 1948 vyroben - v.č. 255), Úřadem Civilního Letectví Praha, Aeroklubem Raná u Loun (který je jeho provozovatel) a Aeronem Brno-Medlánky k renovaci letounu nesoucího imatrikulaci OK - 8560. Koncem léta roku 2000 byl Krajánek převezen z depozitáře Národního technického muzea do dílny Aeroklubu Raná u Loun. Po zdokumentování původního stavu začaly renovační práce. Kovové díly byly po defektoskopii a povrchové úpravě opět použity, ale většina dřevěných částí musela být znovu vyrobena a slepena pod pečlivým dohledem Jiřího Leníka. Práce na opětovném zprovoznění tohoto unikátního českého větroně pokračovaly rychlým tempem. Na Silvestra roku 2001 byla spojené křídla s přední částí trupu. Zadní část trupu a žebra s křidélky byla dokončena na jaře roku 2005, kdy po více než 4000 dobrovolně odpracovaných hodinách provedl Jiří Leník konečnou povrchovou úpravu. 10. května 2006 bylo podána žádost na Úřad pro civilní letectví k zahájení řízení na vystavení Zvláštního osvědčení letové způsobilosti. Po šesti letech renovačních prací a nákladech převyšující milion korun byla dokončena oprava třetího létajícího Krajánka na světě (jeden létá v Anglii a druhý v Brně-Medlánkách). Závěrem popřejme našemu Krajánku „Letu zdar!“ a „Hladká přistání“. Zlín Z-24 Krajánek Rozpětí: 12,12m Většina Z - 24 měla jasně žlutou barvu a černou imatrikulací.
Český rozhlas - Leonardo, pořad Nula-jednička - magazín o lidech, technice a technologiích. Rozhovor o letounu Krajánek s Mgr. Tomášem Rezkem, kurátorem letecké sbírky NTM (premiéra 18. 9. 2006, 5´35´´, 2 MB)
Před renovací
Renovace
Dokončeno
Letíme!
Detaily
|