Železniční drezínu Národního technického muzea je možné vidět ve vestibulu stanice Praha hlavní nádraží

Železniční drezínu Národního technického muzea je možné vidět ve vestibulu stanice Praha hlavní nádraží

Od 26. května 2021 bude cestujícím na pražském hlavním nádraží zpříjemňovat čekání na vlak jeden z našich cenných sbírkových předmětů – motorová inspekční drezína Tatra Dm 4-47044 s automobilovou karosérií z roku 1947. Výstava drezíny vznikla ve spolupráci se Správou železnic. Vozidlo doplněné o filmový spot si můžete prohlédnout v dolní části nové výpravní budovy mezi výstupy z metra. NTM a Správa železnic spolupracují dlouhodobě, mj. na přípravách budoucího Muzea železnice a elektrotechniky v areálu Masarykova nádraží.

Motorová inspekční drezína Dm 4-47044 z roku 1947 ze sbírky NTM

Drezína s automobilovou karosérií vycházející koncepčně z předválečného automobilu Tatra 52 byla v prvních desetiletích po druhé světové válce běžným dopravním prostředkem drážních zaměstnanců pracujících v oblasti stavby, údržby a kontroly tratě. Drezína mohla jezdit oběma směry. V těžišti pod podlahou je zvedací zařízení (hever na kliku), jehož pomocí byl řidič schopen drezínu nadzdvihnout nad koleje a ručně otočit. Automobilní drezíny Tatra sloužily u ČSD až do sedmdesátých let. Renovaci drezíny Dm 4-47044 inicioval v roce 2005 Ing. Václav Zahrádka. Na renovaci v dílnách Koterov SDC Plzeň v letech 2005–2007 dohlížel přednosta Bc. Miroslav Krutina, významný podíl na její obnově patří i panu Pavlu Láškovi. Zkušební jízda drezíny s přezdívkou „Maruška“ proběhla v červenci 2007.