Desetiletí Železničního muzea Národního technického muzea

Desetiletí Železničního muzea Národního technického muzea

Železniční muzeum NTM spravuje tisíce sbírkových předmětů včetně největší státní sbírky kolejových vozidel. Posledních 10 let bylo z hlediska rozvoje sbírky obdobím velkých změn. Sbírka byla významně rozšířena, prezentována veřejnosti a mnoho vozidel prošlo úspěšným restaurováním.

Mnoho sbírkových vozidel prošlo v uplynulém desetiletí úspěšným restaurováním, které učinilo z často neprezentovatelných exponátů chloubu sbírky. Jmenujme například motorovou lokomotivu T478.1010, unikátní parní motorový vůz M124.001 „Komarek“ z roku 1903, osobní vůz Ca 4-5086 z roku 1931 či jedinečný lehátkový vůz s bufetovým oddílem řady BRcm z roku 1984. Ve spolupráci s Českými drahami byla uvedena do provozního stavu parní lokomotiva 464.202 „Rosnička“ a v letošním roce se vlastní silou rozjedou další dva unikáty – průmyslová parní lokomotiva EP 1000 z roku 1956 a elektrický motorový vůz M400.001 „Elinka“ z roku 1903.

V současné době je NTM příjemcem dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) s cílem zrestaurovat tři unikátní parní lokomotivy, které v budoucnu najdou své místo v Muzeu železnice a elektrotechniky NTM a v čele historických vlaků. Díky finanční podpoře IROP a Ministerstva kultury již probíhají opravy lokomotiv 210.001 „Serenyi“ a 411.019 „Conrad Vorlauf“, stroj 464.102 „Ušatá“ do ní právě odjíždí.

Desetiletí Železničního muzea Národního technického muzea
Desetiletí Železničního muzea Národního technického muzea