6.9. - 31.12. 2017 - Plachetnice Niké a její osudy

6.9. - 31.12. 2017 - Plachetnice Niké a její osudy

V dopravní hale vystavujeme jeden z pokladů naší lodní sbírky, jachtu Niké, kterou postavil slavný český mořeplavec Richard Konkolski a v polovině 70. let s ní obeplul svět. Jednalo se o mimořádný sportovní i cestovatelský úspěch. Ve své době byla Niké druhou nejmenší lodí, která cestu kolem světa zdolala, a Richard Konkolski první Čech, který ji samostatně uskutečnil. Výstavu doprovází projekce dokumentárních filmů.

Niké postavil Richard Konkolski v panelovém bytě v Bohumíně v roce 1968. Naše země neměla příliš velkou tradici námořního jachtingu, a tvůrce lodi Richard Konkolski proto vycházel ze stavebních plánů polského původu. Aby mohl na mezinárodní scéně reprezentovat socialistický stát, musel Niké převést do majetku Železáren a drátoven Bohumín, kde byl členem jachetního oddílu.  V červnu 1972 Niké vystartovala v závodě osamělých mořeplavců přes Atlantik – OSTAR 72. Z cíle, amerického New- portu, pokračoval Konkolski v sólo plavbě kolem světa. Urazil vzdálenost 41 000 námořních mil s denním průměrem 100 mil. Plul přes bezvětrná pásma, podél Velké korálové bariery a přes bezvětrnou oblast Indonésie. Dobrodružná plavba osamělého mořeplavce Richarda Konkolského a plachetnice Niké byla úspěšně ukončena 11. července 1975. Tehdy šlo o druhou nejmenší loď historie, která úspěšně obeplula svět.

V roce 1976 se Richard Konkolski s Niké zúčastnil dalšího ročníku závodu osamělých mořeplavců přes Atlantik OSTAR 76. Vynikajícím časem získali 2. místo v handicapovém hodnocení ze 125 přihlášených závodníků. Pro další plavby si Richard Konkolski postavil již dokonalejší loď pojmenovanou Niké II. a aby mohl dále závodit, zvolil emigraci. Původní Niké ležela několik let ve skladu. Později byla prodána do soukromých rukou. Noví majitelé s ní ztroskotali na Jadranu, ale loď byla přivezena zpět do České republiky. Po roce 2000 Niké získal Český svaz jachtingu, který ji nechal opravit, přičemž díru v boku lodi upravil na okno umožňující nahlédnutí do podpalubí lodi. Díky finanční podpoře Ministerstva kultury ČR mohlo Národní technické muzeum v roce 2004 loď zakoupit do sbírek.