Zlín Z-24 Krajánek

Nově zrenovovaný Zlín Z-24 Krajánek ze sbírek Národního technického muzea byl první konstrukcí větroně vyráběného v poválečném Československu. První prototyp z celkem třísetkusové výrobní série byl zalétán již v roce 1945 na letišti v Otrokovicích.Jednosedadlový vzpěrový hornoplošník Krajánek svou koncepcí volně navazoval na německý Grunau Baby G. B. II b. Celodřevěná konstrukce s trupem potaženým překližkou měla otevřený pilotní prostor. Křídlo i kormidla potažena jen zčásti překližkou, zbytek plátnem. Svými letovými vlastnostmi byl ideálním letounem pro pokračovací výcvik termického létání a význačnou měrou se podílel na výcviku nových československých pilotů.

Z iniciativy pana Jiřího Leníka přistoupilo Národní technické muzeum ve spolupráci s Moravanem Aeroplanes Otrokovice (kde byl letoun v roce 1948 vyroben - v.č. 255), Úřadem Civilního Letectví Praha, Aeroklubem Raná u Loun (který je jeho provozovatel) a Aeronem Brno-Medlánky k renovaci letounu nesoucího imatrikulaci OK - 8560.

Koncem léta roku 2000 byl Krajánek převezen z depozitáře Národního technického muzea do dílny Aeroklubu Raná u Loun. Po zdokumentování původního stavu začaly renovační práce. Kovové díly byly po defektoskopii a povrchové úpravě opět použity, ale většina dřevěných částí musela být znovu vyrobena a slepena pod pečlivým dohledem Jiřího Leníka. Práce na opětovném zprovoznění tohoto unikátního českého větroně pokračovaly rychlým tempem. Na Silvestra roku 2001 byla spojené křídla s přední částí trupu. Zadní část trupu a žebra s křidélky byla dokončena na jaře roku 2005, kdy po více než 4000 dobrovolně odpracovaných hodinách provedl Jiří Leník konečnou povrchovou úpravu. 10. května 2006 bylo podána žádost na Úřad pro civilní letectví k zahájení řízení na vystavení Zvláštního osvědčení letové způsobilosti. Po šesti letech renovačních prací a nákladech převyšující milion korun byla dokončena oprava třetího létajícího Krajánka na světě (jeden létá v Anglii a druhý v Brně-Medlánkách).

Závěrem popřejme našemu Krajánku „Letu zdar!“ a „Hladká přistání“.

Zlín Z-24 Krajánek

Rozpětí: 12,12m
Délka: 6.29m
Výška: 1,55m
Štíhlost: 10,89
Hmotnost: 138kg
Max.vzlet.hmotnost: 250kg
Klouzavost: 1:18 (55km/h)
Plošné zatížení: 16,67kg/m2
Min.klesavost: 0,8m/s (52,4km/h)
Rychlost - min/max: 45,5/215km/h

Většina Z - 24 měla jasně žlutou barvu a černou imatrikulací.

Letová a technická příručka pro kluzák ZLÍN Z-24 KRAJÁNEK
Protokol o vážení kluzáku Z-24 Krajánek
Renovační zpráva opravy kluzáku Zlín Z–24 Krajánek, sbírkového předmětu NTM i.č. 35 016

Letectví+kosmonautika 4/1988

Český rozhlas - Leonardo, pořad Nula-jednička - magazín o lidech, technice a technologiích. Rozhovor o letounu Krajánek s Mgr. Tomášem Rezkem, kurátorem letecké sbírky NTM (premiéra 18. 9. 2006, 5´35´´, 2 MB)

 

Před renovací

 

Renovace

 

Dokončeno

 

Letíme!

 

Detaily