Parní lokomotiva KLADNO

Polotendrová parní lokomotiva KLADNO byla vyrobena strojírnou Vídeňsko-rábské dráhy v roce 1855 pod výrobním číslem 295. Byla dodána společnosti Buštěhradské dráhy (BEB/BD), která ji zařadila do kategorie I s číslem 103. Stroj sloužil především k přepravě uhlí na kmenové trati společnosti z Kladna do Kralup nad Vltavou od zahájení provozu v roce 1856. Technické údaje: uspořádání náprav C 2', dvojčitý parní stroj s plochými šoupátky vně na válcích a rozvodem Gooch, třetí dvojkolí hnací, ruční vřetenová brzda na obě nápravy tendru. Pozoruhodná je zejména konstrukce pojezdu podle systému Wilhelma Engertha, kdy tendr nese část hmotnosti kotle lokomotivy. Podobné polotendrové lokomotivy jsou ve světě dochovány pouze tři, KLADNO je z nich nejstarší.