STIRLINGŮV MOTOR

STIRLINGŮV  MOTOR

Jaký to je motor? - Těžkým strojům vládly parní motory, menší výkony byly zastoupeny teplovzdušnými motory, které vynalezl Skot Stirling v roce 1816.
Princip: Uzavřený objem vzduchu (plynu) je na jedné straně motoru ohříván, na druhé ochlazován. Přeháněcí píst přehání vzduch z jedné strany na druhou. Uvnitř motoru vzniká střídavě relativní přetlak a podtlak, které působí na pracovní píst. Ten pohání klikovou hřídel, od níž je odvozen i pohon přehaněče. Čím je větší teplotní rozdíl teplé a studené strany, tím větší je práce jednoho oběhu a tím i výkon motorku.
Teoretická účinnost Stirlingova motoru je relativně vysoká. Využití tepla na vstupu je však nízké a proto je výkon motorku malý. V dnešní době s propracovanou konstrukcí, vysokými teplotami a odolnými materiály Stirlingův motor začíná opět nacházet své uplatnění. Je též velmi perspektivní s příkonem obnovitelnými zdroji energie.
Pojďte s námi oživit tento 200 let starý princip, který pomáhal našim pra pradědům.
Ucítíte tu radost, až se Vám rozběhne pod rukama.

                      

Pravidla soutěže:
Soutěžící si z obdržených dílů vyrobí Stirlingův motorek. Některé součásti ovšem musí být dokončeny. Kterákoliv z nich může být nahrazena jinou - vlastní. Musí být zachovány pouze dva parametry: Průměr komory  D = 100 +/- 2mm a výška komory H = 64 +/- 2 mm. To je zaručeno běžnou plechovkou od konzervy. Základním kriteriem při hodnocení jsou otáčky motoru. Budou měřeny  otáčkoměrem Vernier při stálém plameni plynového hořáku (1 litr plynu za 40 s). Doma je možno motor zkoušet na nejmenším plynovém vařiči nastaveném na nejmenší plamen.
Při vlastní soutěži budou motorky postupně postaveny nad plamen. Po zahřátí a rozběhu (doba 90s - pro všechny stejná) budou měřeny otáčky po dobu 90s. Nejvyšší OTÁČKY budou zaznamenány. Dále během soutěže budou ohodnoceny provedení a vzhled motorku (DESIGN) a také TECHNICKÉ VYLEPŠENÍ, které student vyrobí.

Soutěž proběhne ve dvou kolech. První kolo bude 17. 5. 2017, druhé kolo 31. 5. 2017. Hodnoceny budou lepší výsledky.

1) Nejvyšší otáčky - hlavní disciplína
2) Design a provedení
3) Technická vylepšení - oproti předcházejícím ročníkům
4) Pohon – nepovinné (vyrobit cokoliv a pohánět to svým vlastním motorkem)

Všem soutěžícím přeji hodně trpělivosti a radosti z tvořivé práce.

Pro více informací pište na technickesouteze@ntm.cz

Další příklady a rady jak na to naleznete na stránkách blogu psaného pro tuto soutěž od jejích počátků:
http://betlemska-stirling.blog.cz